Zomervakantie 2023 - Oostenrijk (via Duitsland)

Gepubliceerd op 24 september 2023 om 15:47

Na 15 jaar reizen in Frankrijk (waarvan 3 zomers met de camper), gingen we dit jaar eens buiten onze comfortzone. De bestemming werd Oostenrijk. Na wat voorbereidingen (vignet, route bepalen, paar campings uitgezocht) vertrokken we op 31/8 richting Oostenrijk. De eerste nacht werd een tussenstop in Redu, gewoon omdat we door 's avonds te vertrekken al de drukte in Brussel vermeden. Vanuit Redu ging het zo naar Duitsland en van daaruit naar Oostenrijk. Een land dat ons op verschillende manieren verraste. Een hond hoort altijd aangelijnd te zijn en daar zijn ze streng op. Op het openbaar vervoer is een muilkorf verplicht. Dat hadden we Boomer gelukkig al aangeleerd. Anderzijds zijn er overal dispensers met poepzakjes, vuilbakken genoeg, drinkgelegenheden voor de honden en campings hebben bijna allemaal een hondendouche. Ze zijn dus algemeen wel hondvriendelijk. Vervolgens het eten. De supermarkten zijn erg duur en wat bij ons een Lidl of Aldi is, is daar al veruit de grootste supermarkt. Type Auchan, Intermarché, Super U, vergeet het... Het is wat zoeken, want als Bourgondiërs was het eten er niet altijd even makkelijk. Op restaurant dan weer wel goedkoop, maar zeer beperkte kaarten. Je zal er dus niet verhongeren, maar verwacht zeker ook geen keuken zoals bij ons. En dan de campings... Algemeen gezien hebben die ons het meeste verwonderd. De faciliteiten, het sanitair, de ruime plekken... Maar daar hangt uiteraard ook een prijskaartje aan vast. We waren op 3 weken bijna het dubbele kwijt dan aan 3 weken campings in Frankrijk. Je krijgt er heel wat voor in de plaats, maar zorg wel dat je een mondje Duits spreekt, want Engels blijft daar precies toch vrij lastig.
Hieronder overzicht van alle campings, activiteiten en uiteraard, de bijhorende inspirerende foto's. Hopelijk kunnen we jullie hiermee weer triggeren voor een volgende vakantie. Prijzen zijn steeds voor camper, twee volwassenen en hond. Veel plezier, Linsey

Camperplaats Redu

In het donker aangekomen en vroeg weer vertrokken. Gebruikt als doorreis camperplaats. Stond vol, maar we konden samen met nog een paar andere campers toch nog een plaatsje scoren op de algemene parking. Mooi uitzicht, boekendorpje zeker de moeite om eens te bezoeken.

Gratis

Camping Resort Zugspitze

Deze camping ligt net op de grens in Duitsland. Het sanitair was top. De Aldi is op wandelafstand. Er is een bar, speeltuintje, overal gratis poepzakjes, hondendouche en zelfs een speciaal aangelegde 'gassiweg' om de hond langs uit te laten. Het was hier begin september wel nog hoogseizoen en dus best prijzig. In die prijs zat wel een gastenkaart inbegrepen en daarmee konden we gratis gebruik maken van openbaar vervoer en van het treintje naar de Zugspitze. Muilkorf was hier niet verplicht. We bezochten de Eibsee en wandelden een toertje in Garmisch-Partenkirchen.

Prijs voor 2 nachten inclusief gastenkaart = 137.60€

Camping Mayrhofen

We steken de grens over naar Oostenrijk en belanden in Mayrhofen. Dit is in de winter gekend skigebied en ook de camping is hier goed voor uitgerust. Met vaste aansluitingen voor gas, skiruimte om je uitrusting te drogen, binnen- en buitenzwembad... Het sanitair is alweer top, aparte kamers met inloopdouche en wastafel in één ruimte. Het is zo'n 1.5km naar het centrum en dat kan via een leuk paadje vanaf de camping. In het centrum vind je leuke winkels, restaurants en twee kabelbanen. De Penkenbahn en de Ahornbahn. Wij deden de eerste. Op de camping ook een top restaurant en een kleine shop voor ontbijt en noodrantsoen. We kozen voor een panorama plaats en hadden het geluk dat dit een ACSI camping was. De enige trouwens op onze hele reis.

De kabelbaan is een aanrader. Wij deden de Panorama rundweg, pittig, maar zeker goed begaanbaar. Boven zijn er een aantal leuke plekken om iets te drinken/eten. Wij bestelden de Kaiserschmarren en genoten van het uitzicht na de wandeling.

Prijs voor 2 nachten inclusief stroom op een panorama plaats (komfort) = 67.50€

Penkenbahn 2 pers. + hond = 58€ (muilkorf en korte lijn verplicht)

Tussenstop Wildpark Assling

Onze volgende camping lag wat verder weg, dus wilden we de dag toch graag vullen met een tussenstop. Die vonden we in Wildpark Assling. Een dierentuin waar je met de hond binnen mag. Dat wilden we wel eens geprobeerd hebben. De dierentuin zelf is niet van het allerhoogste niveau, verwacht geen Pairi Daiza, maar de omgeving maakt het toch de moeite waard.

Prijs voor 2 personen + hond = 29€

Nationalpark Camping Grossglockner

Gelegen in Heiligenblut, zicht op het kerkje en het dorp, in de verte zie je de Grossglockner al pieken. Het doet ons uitkijken naar de rit over de Grossglockner Hochalpenstrasse die we voor twee dagen later gepland hebben. Maar eerst hier even genieten.

De eerste camping waar we zelf ons plekje mogen kiezen. Ook geen afgebakende plaatsen, maar eerder open veldjes waar je een plaatsje kiest. We staan met de ene kant zicht op het dorp en de andere kant zicht op een weiland en de berg. Leuk, want elke avond komen er reetjes grazen. Het sanitair is basic en klassiek, maar op en top proper! De camping heeft ook een restaurant, broodjesservice en een zeer vriendelijke gastheer. We deden een wandeling 'Natura Mystica' die normaal tot aan de waterval Gössnitz leidt, maar door het noodweer in de zomer, was een deel van het pad versperd. We zijn dan ook langs dezelfde weg moeten terugkeren en hebben helaas de mooie waterval die van  70m hoog naar beneden dondert niet kunnen zien.

Prijs voor 2 nachten = 90€

Van zuid naar noord via de Grossglockner Hochalpenstrasse

Spannend... Al veel over horen vertellen, eindelijk gaan we ze rijden... Van zuid naar noord. We vertrekken vanuit Heiligenblut en niet veel verder zijn we al aan het tolhuisje. We zijn rond 9u vertrokken en het is dus nog vrij rustig. Met 48km en 36 bochten in het vooruitzicht, beslissen we om deze rustig aan te doen en af en toe eens een stop in te lassen. De eerste tussenstop is de Kaiser Franz Josef Höhe op zo'n 2370m. Je krijgt er een mooi zicht op de nog overgebleven gletsjer. Het is er trouwens de uitgelezen kans om marmotten te spotten. Je hoort de beestjes van ver, maar krijgt ze meestal niet te zien. Hier zitten ze rustig in het gras en wij genoten ervan om ze vast te leggen op camera. Parkeren met de camper doe je op de parking direct na de tunnel, verder is er geen mogelijkheid meer.
We zetten onze route verder en stoppen onderweg nog beneden aan de Edelweisspitze. Naar boven is daar geen optie met de camper. We genieten van het uitzicht op de bochten die we reeds achter de rug hadden en op deze die nog komen moeten. Vanaf hier gaat het naar beneden. De laatste 4km zijn de meest steile en er is geen enkel plaatsje meer om te stoppen. Net voor het eind en het tolhuisje in de andere richting, kunnen we aan kant. De remmen roken en stinken enorm. We beslissen om daar een pauze van een uur in te lassen om de boel terug wat af te laten koelen. Terwijl we er stil staan, valt het ons op hoeveel stinkende voertuigen er passeren, zelfs gewone personenwagens. Ook al hebben we vooral afgeremd op motor, bij 4km aan 12% kan je helaas niet anders dan geregeld bij remmen met 3500kg onder de voeten. Soit, we hebben het gehaald en de rit was zeker een aanrader! Het einddoel die dag is Camping GruBhof in Lofer.

Prijs voor personenwagen of camper = 40€

Prijs moto = 30€

Camping GruBhof

Gepland om hier 3 nachten te blijven en ondertussen een was en droogje te doen. Doktersbezoek liet ons uiteindelijk 4 nachten blijven. Davy zijn duim is ondertussen weer helemaal genezen :-) Er was geen plaats meer op de camping op de normale plaatsen, maar de mensen boden ons de keuze om op de tentenweide te staan, die ondertussen ook door meer caravans en campers was bezet dan door tentjes. Het is duidelijk, de zomer is hier nog niet voorbij midden september. We kregen een erg ruime, zonnige plek toegewezen. Het sanitair was op en top en zeer netjes. De camping heeft een restaurant met afhaalmogelijkheid, kleine shop waar je ook broodjes kan gaan halen. Vriendelijke mensen aan de receptie, zelfs één NL-talige medewerkster. Ligging rechtstreeks aan de rivier (koud water) en aan een leuk wandel-/fietspad dat je recht naar Lofer brengt of van waaruit je wandelingen kan starten. Wij deden de kabelbaan en kwamen via de watervalroute terug naar beneden. De dag erna wandelden we de Strohwowllner Schlucht. Supermarkt op 1km.

Prijs voor 4 nachten = 175.60€

Wassen & drogen = 7€

Almbahn voor 2 personen + hond = 48€

We maakten hier per toeval ook onze eerste Almabtrieb mee :-)

Camping Appesbach - Wolfgangsee

Deze camping was het meest basic.
Er was een kleine shop met broodservice en een bar/restaurant. Het sanitair zag er gedateerd uit, dus we hebben gewoon onze campervoorzieningen gebruikt. Grootste voordeel was de zonnige ligging en direct aan het meer. Met eigen strandje waar zelfs de honden in het water mochten. We maakten een wandeling langs het meer en bezochten het mooie stadje Sankt Wolfgang im Salzkammergut (1km).

Er is verhuur van bootjes en sups.

Prijs 2 nachten = 83.80€

Karwendel Camping

Deze camping stond van in het begin op onze planning, alleen was er op 15 september een Almabtrieb in Pertisau die we heel graag wilden meemaken. De planning dus wat aangepast en 3 nachten gebleven. In deze regio is in elk geval voldoende te beleven. De camping beschikt over nieuw en top sanitair, hondendouche, zeer goed restaurant, bar, broodjesservice... Enige nadeel is het lozen, wij konden met onze aansluiting in het midden niet lozen, dus dan maar beholpen met teiltjes te vullen en bij de afwasbakken weg te gaan gieten. Ook ligt de camping overwegend in de schaduw. Pertisau ligt op 5km stappen, de supermarkt in Maurach op 1km. Je kan boottochtjes maken op de Achensee (en dat deden we ook) of met het stoomtreintje naar Jenbach en terug.

We hebben de kabelbanen hier gelaten voor wat het is, maar komen zeker ooit nog eens terug, want er zijn wandelmogelijkheden zat.

Prijs voor 3 nachten = 146€

We aten ook super lekker in het restaurant, waar ze heel faire prijzen hanteren.

Boottochtje hop on hop off, zo'n 25€ per persoon voor een hele dag.

Almabtrieb Pertisau

Natur Camping Kuprian

Het is stilaan tijd om terug richting België te gaan rijden. Dit doen we eerst nog iets meer richting zuiden. Natur Camping Kuprian ligt in Huben, bij Langenfeld. Deze regio werd eind augustus nog getroffen door zwaar noodweer. Tijdens onze rit erheen en ook tijdens de wandelingen waren we hiervan nog getuige. Toch, tegen alle verwachtingen in, was de weg die je hieronder op de foto ziet reeds  hersteld. Dit dus op 3 weken tijd. Enkel in het water zelf waren nog werken aan de gang, maar de banen waren weer helemaal hersteld.

Foto ter illustratie van de schade, waarvan dus niets meer zichtbaar was:

De camping zelf was één van de toppers. Omgeven door bergen, wat helaas wel ook veel schaduw betekent, maar dat waren we ondertussen wel gewend. Het sanitair was het beste van tijdens onze hele vakantie (en we waren wel al wat gewend). Er is een restaurant op de camping, broodjesservice, wellness, ... Op wandelafstand in het dorpje Huben is een supermarkt, bakker en er zijn meerdere eetgelegenheden. Op 5km van Langenfeld en rond de 12km van Sölden. We deden een wandeling naar de hangbrug via Burgstein en de dag nadien de Sagenwandeling. Het weer was ons niet altijd even goed gezind hier, maar we maakten er het beste van.

Prijs voor 3 nachten, inclusief stroom naar verbruik = 186.74€

Camping Sonnenberg

Onze laatste stop in Oostenrijk. We merken dat Boomer het wat lastiger krijgt met de wandelingetjes en bij mij begint mijn rug mij parten te spelen. We hebben hier nog heel mooi weer, dus willen graag toch wat genieten op de camping ook. Onze laatste twee nachten in Oostenrijk en dan nog een stop in Duitsland. De camping ligt mooi tussen heel wat bergen. Vanaf onze plaats hebben we zicht op het Brandnertal. Een bestemming die ooit nog op de planning staat, een andere keer dan.

Op de camping is het sanitair wat klassieker, maar opnieuw spik en span. We hebben een XP plaats (XL + Panorama). Met een boom en haagje is er ook voor Boomer altijd wel een schaduwplekje, zelfs als de luifel niet uit staat, handig! We doen de kabelbaan om ons niet moe te maken en eten boven iets met mooi uitzicht. Nadien genieten we gewoon van een rustige middag op de camping.

Prijs voor 2 nachten op een XP plaats, incl. 4kw stroom per dag = 92€

Kabelbaan = 39€ (geen muilkorfje meer nodig voor Boomer)

Eten op de berg tegen zeeeeeeeeeeer faire prijzen.

Terug in Duitsland... we splitsen onze terugweg op in ongeveer 2x 400km. De tussenstop situeert zich in Dierbach bij Weinhaus Geiger. Er was bijna nergens nog een plekje te vinden voor één nacht, dus gelukkig toch nog een fijne plaats gevonden. We kochten wijn aan zeer goedkope prijzen (tussen 4 en 7 euro per fles).

Mooi gelegen tussen de wijngaarden, je wandelt er zo tussen de wijnranken.